Перейти к содержанию
AUTO TECHNOLOGY

Hyundai Ix35 Sim2k-241 фазорегулирование


Спасатель

Рекомендуемые сообщения

И так.

Смотрели мы с Андреем машинку. Все так как он и писал ранее

Клапана молчат.

При запуске теста фазовращателей облом

...Не выполнены условия..

Какие условия хз

Но...

По диагностике возникли у меня вопросы.

1. Скачет УОЗ  от 08 до 9 градусов. Такое ощущение что мотор пытается подстроить УОЗ 

2. При баллансе цилиндров (проверка) цилиндр 2 выпадает из общей картины 

Замерить компрессию в пол очка разница думаю будет. Что в общем то  на работу фазиков влиять вроде не должно.

3. При снятии осциллограммы . 1 При отключенных фазиках (сняты фишки с клапанов) осциллограмма соответствует стандарту. Метки на 4 и 16 зуб (точнее 16.5).  2.. При подключенных фазиках идет смещение на зуб. то есть становятся 5 и 15.5 зуб...... Вопрос . А должно бы или нет. Я хз. Мне кажется не должно.  Мне кажется при включенных фазиках должно быть как раз на 4 и 16 зуб

Соответственно возникает вопрос. Правильно ли собраны фазики. Как их правильно ставить. Надо ли их заряжать разряжать.   Нужно мнение мотористов знакомых 100 процентов с этими двигателями.

Андрей хоть и классный моторист но может быть есть какие то ньюансы которые он мог не учесть 

А так по диагностике. Клапана срабатывают но создается впечатление что они уже заряжены на опережение. Хотя по меткам все великолепно  И получается что дальше фазик крутить не куда 

И как раз смещение на зуб (с фазиком и без) может и дают ту фразу при проверке фазиков (не выполнены условия)))

 

В общем ребята. У кого есть осцилки с таким мотором выложите сюда

с подключенными фазиками и без.

Выкладываю свои 

А так же расскажите как ставить фазики  Если есть какой то ньюанс

х35 фазики подключены.png

Х35.png

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

14 минут назад, KYB1975 сказал:

Эталон из тиса впуск 

Выпуск 

По впуску отклонение на 1 зуб

Оооо Спасибо.

Получается выпуск стоит четко. Осталось понять почему установленные по меткам фазк дает смещение

Вероятней при установке надо подтягивать (заряжать) фазик. Надо инструкцию по установке фазиков искать

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Условия проверки не указаны но предполагаю что с подключенными соленоидами. Стандарт по впуску от 3 до 5 зубъев. Мы имеем 6. Не выпуске та же картина, 15.5 и 16.5. Управление соленоидами на хх у рабочего мотора ( из лога) 14%  у нас 4%. Выходит базовые положения явно ранние. И вот такая вещь из описания работы image.png

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Скомпенсировать поздние углы блок может, ранние нет. Видно адаптация по фазам не проходит и нет запуска работы. 

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

на соседнем форуме я вчера и написал.

Что похоже фазик в раннем стоит выкручен

Надо инструкцию по установке фазиков искать.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Думаю что в сторону цепи копать надо. Не коротка ли кольчужка? Хотя в описании есть  

 

The TDC marks of the intake and exhaust CVVT sprockets are slightly turned from the TDC position as shown when the timing chain is removed.

img

2.
Turn the crankshaft clockwise (about 2~3 pitches) from the TDC position (the dowel pin (A) of crankshaft is about 3° with the engine vertical line) as rotation of the intake CVVT sprocket from the TDC position.

img

3.
Install the timing chain guide (A).
Изменено пользователем KYB1975
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

1.
Disconnect the battery negative terminal.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
2.
Remove the engine cover.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
3.
Remove the RH front wheel.
(Refer to SS group - “Wheel”)
4.
Remove the under cover.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
5.
Remove the RH side cover (A).

img

6.
Disconnect the wiring connectors and harness clamps, and then remove the wiring and protectors from the cylinder head cover.
(1)
The intake OCV (Oil control valve) connector (A)

img

(2)
The exhaust OCV (Oil control valve) connector (A)

img

(3)
The alternator connector (A)

img

(4)
The ignition coil connectors (A)

img

(5)
The intake CMPS (Camshaft position sensor) connector (A)
(6)
The exhaust CMPS (Camshaft position sensor) connector (B)

img

7.
Disconnect the breather hose (A).

img

8.
Disconnect the PCV (Positive crankcase ventilation) hose (A).

img

9.
Remove the ignition coils (A).

img

10.
Remove the engine oil level gauge (A).

img

11.
Remove the cylinder head cover (A).

img

NOTE_ENG.gif    
 
Unfasten the bolts in the sequence as shown.

img

12.
Drain engine oil and remove the oil pan.
(Refer to Lubrication system in this group)
13.
Remove the engine mounting support bracket.
(1)
Set the jack to the edge of the lower crankcase.
NOTE_ENG.gif    
 
Put the wooden block between lower crankcase and jack.
CAUTION_ENG.gif    
 
Be careful not to damage the oil screen.
(2)
Disconnect the engine ground line (A).
(3)
Remove the engine mounting support bracket (B).

img

14.
Remove the drive belt.
[MDPS]
(1)
Loosen the alternator mounting bolts (A).
(2)
Loosen the tension by turning the tension adjusting bolt (B) counterclockwise.
(3)
Remove the drive belt (C).

img

[HPS]
(1)
Remove the drive belt (B) after turning the drive belt tensioner (A) clockwise.

img

15.
Remove the front engine hanger (A).

img

16.
Remove the drive belt tensioner (A). (HPS only)

img

17.
Remove the alternator (A). (Refer to EE group - “Alternator”)
[MDPS]

img

[HPS]

img

18.
Remove the A/C compressor (A). (Refer to HA group - "A/C compressor")

img

19.
Remove the water pump pulley (A).

img

20.
Set No.1 cylinder to TDC (Top dead center) on compression stroke.
(1)
Turn the crankshaft pulley and align its groove with the timing mark of the timing chain cover.

img

(2)
Check that the TDC marks of the intake and exhaust CVVT sprockets are in straight line on the cylinder head surface as shown in the illustration. If not, turn the crankshaft by one revolution (360°) more.

img

NOTE_ENG.gif    
 
Do not turn the crankshaft pulley counterclockwise.
21.
Remove the crankshaft damper pulley (A).

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Do not press the pulley or apply the excessive force to prevent the rubber part from being deformed.
NOTE_ENG.gif    
 
There are two methods to hold the ring gear when removing the crankshaft damper pullly.
Install the SST (09231-2B100) to hold the ring gear after removing the starter.

img

Install the SST (09231-3D100) to hold the ring gear after removing the service cover.
1)
Remove the air guide (A).

img

2)
Remove the two transaxle mounting bolts (A) and the service cover (B) on the bottom of the lower crankcase.

img

3)
Adjust the length of the holder (A) so that the grooves of the holder puts into the ring gears (B) at the closest position.
4)
Adjust the angle and length of the links (C) so that the two transaxle mounting bolts can be fastened into the original mounted holes.

img

5)
Install the SST using the two transaxle mounting bolts. Tighten the bolts and nuts of the holder and links securely.

img

22.
Remove the water pump assembly (A) with the gasket (B).

img

23.
Remove the timing chain cover (A) by gently prying the gaps between the cylinder head and cylinder block.

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Be careful not to damage the contact surfaces of cylinder block, cylinder head and timing chain cover.
24.
Remove the timing chain tensioner (A).

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Compress the piston and then insert a stopper pin (B) into the slot to hold the compressed piston.
25.
Remove the timing chain tensioner arm (A).

img

26.
Remove the timing chain (A).

img

27.
Remove the timing chain guide (A).

img

INSPECTION
Sprockets, Chain Tensioner, Chain Guide, Chain Tensioner Arm
1.
Check the CVVT sprocket and crankshaft sprocket for abnormal wear, cracks, or damage. Replace if necessary.
2.
Inspect the tensioner arm and chain guide for abnormal wear, cracks, or damage. Replace if necessary.
3.
Check that the tensioner piston moves smoothly.
Drive belt, Idler, Pulley
1.
Check the idler for excessive oil leakage, abnormal rotation or vibration. Replace if necessary.
2.
Check belt for maintenance and abnormal wear of V-ribbed part. Replace if necessary.
3.
Check the pulleys for vibration in rotation, oil or dust deposit of V-ribbed part. Replace if necessary.
CAUTION_ENG.gif    
 
Do not bend, twist or turn the timing belt inside out.
Do not allow the timing belt to come into contact with oil, water and steam.
INSTALLATION
1.
The TDC marks of the intake and exhaust CVVT sprockets are slightly turned from the TDC position as shown when the timing chain is removed.

img

2.
Turn the crankshaft clockwise (about 2~3 pitches) from the TDC position (the dowel pin (A) of crankshaft is about 3° with the engine vertical line) as rotation of the intake CVVT sprocket from the TDC position.

img

3.
Install the timing chain guide (A).

Tightening torque:
18.6 ~ 22.6 N.m (1.9 ~ 2.3 kgf.m, 13.7 ~ 16.6 lb-ft)

img

4.
Install the timing chain tensioner arm (A).

Tightening torque:
18.6 ~ 22.6 N.m (1.9 ~ 2.3 kgf.m, 13.7 ~ 16.6 lb-ft)

img

5.
Install the timing chain.
Crankshaft sprocket (A) → Timing chain guide (B) → Intake CVVT sprocket (C) → Exhaust CVVT sprocket (D)
(1)
Install the timing chain with no slack between the crankshaft sprocket and the intake CVVT sprocket.

img

NOTE_ENG.gif    
 
The timing marks of each sprocket should be matched with timing marks (color link) of timing chain when installing the timing chain.
(2)
Install the timing chain on the exhaust CVVT sprocket with no slack while turning the CVVT assembly clockwise.

img

NOTE_ENG.gif    
 
The timing mark of the exhaust CVVT sprocket should be matched with timing mark (color link) of timing chain when installing the timing chain.
Press down the timing chain links on the exhaust CVVT sprocket to prevent the sprocket from spinning.
6.
Install the timing chain auto tensioner (A) and remove the stopper pin (B).

Tightening torque:
9.8 ~ 11.8 N.m (1.0 ~ 1.2 kgf.m, 7.2 ~ 8.7 lb-ft)

img

7.
After rotating crankshaft 2 revolutions in regular direction (clockwise viewed from front), confirm that the TDC marks on the intake and exhaust CVVT sprockets are aligned with the top surface of cylinder head.

img

8.
Install the timing chain cover.
(1)
Using a gasket scraper, remove all the old packing material from the gasket surfaces.
(2)
The sealant locations on the chain cover and the counter parts (cam carrier, cylinder head, cylinder block, and lower crankcase) must be free of harmful foreign materials, oil, dust and moisture. Spraying cleaner on the surface and wiping with a clean duster.
(3)
Before assembling the timing chain cover, liquid sealant should be applied on the gap between cam carrier, cylinder head and cylinder block.

Bead width: 3.0 ~ 5.0 mm (0.11 ~ 0.20 in.)
Sealant: Threebond 1217H or equivalent

img

(4)
After applying liquid sealant on the timing chain cover, assemble the cover within 5 minutes after sealant was applied. Continuous bead of sealant should be applied to prevent any path from oil leakage.

Bead width
Whole section: 2.5 ~ 3.5 mm (0.10 ~ 0.14 in.)
Section A: 4.5 ~ 5.5 mm (0.18 ~ 0.22 in.)
Section B: 8.0 ~ 9.0 mm (0.32 ~ 0.35 in.)
Sealant: Threebond 1217H or equivalent

img

(5)
Install the timing chain cover. The dowel pins on the cylinder block and holes on the timing chain cover should be used as a reference in order to assemble the timing chain cover in exact position.

Tightening torque
Bolts (A, B):
18.6 ~ 23.5 N.m (1.9 ~ 2.4 kgf.m, 13.7 ~ 17.4 lb-ft)
Bolt (C):
19.6 ~ 23.5 N.m (2.0 ~ 2.4 kgf.m, 14.5 ~ 17.4 lb-ft)
Bolts (D,E):
39.2 ~ 49.0 N.m (4.0 ~ 5.0 kgf.m, 28.9 ~ 36.2 lb-ft)
Bolt (F):
9.8 ~ 11.8 N.m (1.0 ~ 1.2 kgf.m, 7.2 ~ 8.7 lb-ft)

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Do not reuse the seal bolts (C,F).
CAUTION_ENG.gif    
 
The engine running or pressure test should not be performed within 30 minutes after the timing chain cover was assembled.
9.
Replace the front oil seal if necessary.
(1)
Apply engine oil on the edge of new oil seal.
CAUTION_ENG.gif    
 
Remove any debris from the lip portion of the oil seal.
(2)
Install the front oil seal using SST (09231-2E000).

img

10.
Install the crankshaft damper pulley (A).

Tightening torque:
196.1 ~ 205.9 N.m (20.0 ~ 21.0 kgf.m, 144.7 ~ 151.9 lb-ft)

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Do not press the pulley or apply the excessive force to prevent the rubber part from being deformed.
NOTE_ENG.gif    
 
There are two methods to hold the ring gear when installing the crankshaft damper pullly.
Install the SST (09231-2B100) to hold the ring gear after removing the starter.

img

Install the SST (09231-3D100) to hold the ring gear after removing the service cover.
1)
Remove the air guide (A).

img

2)
Remove the two transaxle mounting bolts (A) and the service cover (B) on the bottom of the lower crankcase.

img

3)
Adjust the length of the holder (A) so that the grooves of the holder puts into the ring gears (B) at the closest position.
4)
Adjust the angle and length of the links (C) so that the two transaxle mounting bolts can be fastened into the original mounted holes.

img

5)
Install the SST using the two transaxle mounting bolts. Tighten the bolts and nuts of the holder and links securely.

img

11.
Install the water pump pulley (A).

Tightening torque:
9.8 ~ 11.8 N.m (1.0 ~ 1.2 kgf.m, 7.2 ~ 8.7 lb-ft)

img

12.
Install the A/C compressor (A).
(Refer to HA group - "A/C Compressor")

img

13.
Install the front engine hanger (A).

Tightening torque:
34.3 ~ 39.2 N.m (3.5 ~ 4.0 kgf.m, 25.3 ~ 28.9 lb-ft)

img

14.
Install the drive belt.
[MDPS]
(1)
Preassemble the alternator (A) temporarily.

img

(2)
Install the drive belt (C).
(3)
Adjust the tension by turning the tension adjusting bolt (B) clockwise.
(Refer to EE group - “Alternator”)

Belt tension
[With OAD]
New belt:
637.4 ~ 735.5 N (65 ~ 75 kgf, 143.3 ~ 165.3 lbf)
Used belt:
441.3 ~ 539.4 N (45 ~ 55 kgf, 99.2 ~ 121.3 lbf)
[Without OAD]
New belt:
882.6 ~ 980.7 N (90 ~ 100 kgf, 198.4 ~ 220.5 lbf)
Used belt:
589.2 ~ 696.3 N (61 ~ 71 kgf, 134.5 ~ 156.5 lbf)

(4)
Tighten the alternator mounting bolts (A) with the specified torque.

Tightening torque
M10 bolt:
29.4 ~ 41.2 N.m (3.0 ~ 4.2 kgf.m, 21.7 ~ 30.4 lb-ft)
M8 bolt:
21.6 ~ 32.4 N.m (2.2 ~ 3.3 kgf.m, 15.9 ~ 23.9 lb-ft)

img

[HPS]
(1)
Install the alternator (A).

Tightening torque :
M10 bolt :
29.4 ~ 41.2N.m (3.0 ~ 4.2kgf.m, 21.7 ~ 30.4lb-ft)
M8 bolt :
21.6 ~ 32.4N.m (2.2 ~ 3.3kgf.m, 15.9 ~ 23.9lb-ft)

img

(2)
Install the drive belt (B) after turning the drive belt tensioner (A) clockwise.

img

15.
Install the engine mounting support bracket.
(1)
Install the engine mounting support bracket (B).

Tightening torque
Nut (C):
78.5 ~ 98.1N.m (8.0 ~ 10.0kgf.m, 57.9 ~ 72.3lb-ft)
Bolt (D) and Nuts (E):
58.8 ~ 73.5 N.m (6.0 ~ 7.5 kgf.m, 43.4 ~ 54.2 lb-ft)

(2)
Connect the engine ground line (A).

Tightening torque
10.8 ~ 13.7 N.m (1.1 ~ 1.4 kgf.m, 8.0 ~ 10.1 lb-ft)

img

(3)
Remove the jack from the lower crankcase.
16.
Install the oil pan. (Refer to Lubrication system in this group)
17.
Install cylinder head cover.
(1)
The hardening sealant located on the cylinder head cover and the gap between the timing chain cover and the cam carrier should be removed before assembling cylinder head cover.
(2)
Apply engine oil on the lip portion of the oil seal on the cover and outer surface of the spark plug pipes.
(3)
After applying sealant on the gap between the timing chain cover and the cam carrier, it should be assembled within 5 minutes.

Bead width: 2.0 ~ 3.0 mm (0.08 ~ 0.12 in.)
Sealant: Threebond 1217H or equivalent

img

(4)
Install the cylinder head cover (A) by tightening the bolts, in several passes, in the sequence as shown.

Tightening torque
1st step: 3.9 ~ 5.9 N.m (0.4 ~ 0.6 kgf.m, 2.9 ~ 4.3 lb-ft)
2nd step: 7.8 ~ 9.8 N.m (0.8 ~ 1.0 kgf.m, 5.8 ~ 7.2 lb-ft)

img

CAUTION_ENG.gif    
 
Do not reuse cylinder head cover gasket.
Before installing the cylinder head cover, make sure the cylinder head cover gasket is not separated from the cylinder head cover gasket groove.
The engine running or pressure test should not be performed within 30 minutes after the cylinder head cover was assembled.
18.
Install the oil level gauge (A).

img

19.
Install the ignition coils (A).

Tightening torque :
9.8 ~ 11.8 N.m (1.0 ~ 1.2 kgf.m, 7.2 ~ 8.7 lb-ft)

img

20.
Connect the PCV (Positive crankcase ventilation) hose (A).

img

21.
Connect the breather hose (A).

img

22.
Install the wiring and protectors on the cylinder head cover and then connect the wiring connectors and harness clamps.
(1)
The intake OCV (Oil control valve) connector (A)

img

(2)
The exhaust OCV (Oil control valve) connector (A)

img

(3)
The alternator connector (A)

img

(4)
The ignition coil connectors (A)

img

(5)
The intake CMPS (Camshaft position sensor) connector (A)
(6)
The exhaust CMPS (Camshaft position sensor) connector (B)

img

23.
Install the RH side cover (A).

img

24.
Install the under cover.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
25.
Install the RH front wheel.
(Refer to SS group - “Wheel”)
26.
Connect the battery negative terminal.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
27.
Install the engine cover.
(Refer to Engine and transaxle assembly in this group)
  • Like 1
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Ничего нового для себя не увидел. Достаточно было одной картинки. Вот так у меня валы стоят

Фазыjpg.jpg

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Так там и цепь со звездочками другие. Не понятен итог к чему пришли. Из явного  только то что фазы ранние в пределах 6 град по распредвалу. Неисправность пишется при превышении 12 градусов отклонения. Дальше что?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Вот и я про это. Чтобы фазы заработали, должны быть соблюдены какие то условия, которые должен увидеть ЭБУ. Тогда в параметрах работающего на холостых оборотах мотора состояние CVVT будет иметь статус Включить, а контроллеры CVVT будут в состоянии ВКЛ. Какой параметр, какое условие не устраивает ЭБУ, чтобы перейти из состояния Активно в состояние Включить?

Изменено пользователем Спасатель
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

2 часа назад, x1307 сказал:

На картинке с Драйв 2 совсем другое количество звеньев между мечеными....

Там и цепь другая, роликовая. У меня пластинчатая. К тому же, у меня как на фото, кроме меток для установки цепи есть риски между шестернями , по оси валов. Трудно промахнуться

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

1 час назад, KYB1975 сказал:

Так там и цепь со звездочками другие. Не понятен итог к чему пришли. Из явного  только то что фазы ранние в пределах 6 град по распредвалу. Неисправность пишется при превышении 12 градусов отклонения. Дальше что?

Смущает то, что выпускной вал, уходит в опережение, при подключенных клапанах, но есть нюанс, у него базовое железное положение, это максимальное опережение.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Думаю что там есть своего рода адаптация. Некая точка отсчета которая компенсирует вытяжку цепи. В моем логе это 14% загрузки клапана. В логе изыскателя это 4% ( видно это минимально возможный уровень). Но блок точно знает  то что цепь может вытягиваться. А знает ли что может быть короче?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

А адаптация тут при чем?

Мы же осцилом смотрим.

Физически, выпускной вал стоит в упоре, это максимальное опережение, но у него, приподключенных клапанах, уходит ещё на зуб в опережение.Куда?

Дальше упоров?

Вот это не понятно пока.

  • Like 1
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Для публикации сообщений создайте учётную запись или авторизуйтесь

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйте новый аккаунт в нашем сообществе. Это очень просто!

Регистрация нового пользователя

Войти

Уже есть аккаунт? Войти в систему.

Войти
  • Последние посетители   0 пользователей онлайн

    • Ни одного зарегистрированного пользователя не просматривает данную страницу



×
×
  • Создать...
Яндекс цитирования